شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
جالب است ۰
با تراشه جدید مدیاتک، برای استفاده از مزیت‌های هوش مصنوعی مولد دیگر نیازی به گوشی پرچمدار نخواهید داشت.
منبع : GSMArena
با تراشه جدید مدیاتک، برای استفاده از مزیت‌های هوش مصنوعی مولد دیگر نیازی به گوشی پرچمدار نخواهید داشت.
 
به گزارش افتانا، کوالکام و مدیاتک، قبلاً پردازنده‌ پرچمدار مخصوص گوشی‌های هوشمند را با پشتیبانی از ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد معرفی کرده‌اند و حالا شاهد انتقال این فناوری به بخش میان‌رده هستیم.
 
مدیاتک سیستم-روی-چیپ Dimensity 8300 را معرفی کرد؛ اولین تراشه مخصوص گوشی‌های میان‌رده که از اجرای مستقیم هوش مصنوعی مولد روی دستگاه پشتیبانی می‌کند. این شرکت تایوانی می‌گوید واحد پردازش هوش مصنوعی در تراشه مذکور یعنی APU 780 از مدل‌های زبان بزرگ با حداکثر ۱۰ میلیارد پارامتر پشتیبانی می‌کند.
 
درحال‌حاضر مدیاتک توضیحاتی درمورد سرعت اجرای دستورات هوش مصنوعی روی Dimensity 8300 ارائه نداده است. به‌طور کلی ۱۵ تا ۲۰ توکن در ثانیه، برای پاسخ به درخواست‌های ارائه‌شده به مدل‌های هوش مصنوعی، به‌اندازه‌ی کافی سریع در نظر گرفته می‌شود. در مقام مقایسه، Dimensity 9300 تا ۳۳ میلیارد پارامتر را با سرعت ۳ تا ۴ توکن در ثانیه یا مدل ۸ میلیارد پارامتری را با سرعت ۲۰ توکن در ثانیه اجرا می‌کند. از طرفی Snapdragon 8 Gen 3 از مدل ۱۰ میلیارد پارامتری با سرعت ۱۵ توکن در ثانیه پشتیبانی می‌کند.
 
Dimensity 8300 از هوش مصنوعی تولید تصویر Stable Diffusion نیز پشتیبانی می‌کند. مدیاتک سرعت این ویژگی را نیز اعلام نکرده است؛ اما امیدواریم کاربران مجبور نباشند برای ساخت هر عکس، مدت زیادی منتظر بمانند. کوالکام و مدیاتک ادعا می‌کنند تراشه‌های پرچمدارشان تصاویر مورد نظر را براساس مدل Stable Diffusion در کمتر از یک ثانیه تولید می‌کنند.
 
تراشه جدید مدیاتک همچنین از رم LPDDR5x با حداکثر سرعت ۸۵۳۳ مگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند. درواقع این شرکت می‌گوید اجرای مدل‌های زبان بزرگ به رم سریع‌ نیاز دارد.
 
اگر قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد روی تراشه‌ها برای شما اهمیت ندارد، سایر مشخصات Dimensity 8300 احتمالاً نظرتان را جلب خواهد کرد. به‌عنوان مثال این سیستم-روی-چیپ با فرایند ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است.
 
سی‌پی‌سی تراشه‌ی میان‌رده‌ی جدید مدیاتک شامل یک هسته‌ی Cortex-A715 با فرکانس ۳٫۳۵ گیگاهرتز، سه هسته‌ی Cortex-A715 با فرکانس ۳ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی Cortex-A510 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز می‌شود. این شرکت می‌گوید پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی جدیدش درمقایسه‌با Dimensity 8200 تا ۲۰ درصد قدرتمندتر و در مصرف انرژی تا ۳۰ درصد بهینه‌تر عمل می‌کند.
 
گرافیک Dimensity 8300 نیز ارتقای قابل توجهی دریافت کرده است. به‌ بیان دیگر، Mali-G615 MC6 در این تراشه از نظر عملکرد و مصرف انرژی به‌ترتیب ۶۰ درصد و ۵۵ درصد بهتر از نسل قبل است. بدین‌ترتیب انتظار می‌رود این سیستم-روی-چیپ گزینه‌ای ایدئال برای گوشی‌های گیمینگ میان‌رده باشد.
 
تراشه جدید مدیاتک از فناوری Adaptive Gaming بهره می‌برد. قابلیت مذکور به برنامه‌ها و بازی‌ها اجازه می‌دهد با برقراری ارتباط بهتر Dimensity 8300، بار حرارتی مورد نیاز برای اجرای فرایندهای مختلف روی این تراشه را اعلام کنند و سپس برنامه یا بازی، تنظیمات مربوطه را بر همین اساس اعمال خواهد کرد. طبق ادعای مدیاتک، رویکرد مورد اشاره مصرف باتری را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.
 
Dimensity 8300 همچنین بهبودهایی برای کار با دوربین ارائه می‌دهد و ازجمله می‌توان به قابلیت فیلم‌برداری 4K HDR با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه، ضبط ویدیو با مصرف باتری کمتر و عملکرد تنظیم رنگ مبتنی‌بر هوش مصنوعی اشاره کرد.
 
از دیگر ویژگی‌های Dimensity 8300 می‌توان به پشتیبانی از رمزگشایی AV1، بلوتوث ۵٫۴، وای‌فای 6E و پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در وضوح WQHD پلاس یا ۱۸۰ هرتز در Full HD پلاس اشاره کرد.
 
مدیاتک می‌گوید اولین محصولاتی که از Dimensity 8300 بهره می‌برند تا قبل‌ از اواخر سال جاری روانه بازار خواهند شد. تراشه جدید این شرکت می‌تواند تناسب بهتری بین قیمت گوشی و عملکرد آن ارائه دهد.
کد مطلب : 21662
https://aftana.ir/vdcgx39x.ak9q34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی